Fiat 500 hobby

en onderhoud.

 

16 Oktober 1995 kocht ik een Fiat 500L

DL-06-13 bouwjaar 1971. 

Deze was helemaal gerestaureerd en zou ook motorisch goed in orde zijn.

Maar helaas, bij de eerste ritten bleek er motorisch van alles aan te mankeren.

 

Dus de motor er uit voor revisie.

 En een bok gemaakt om  proef te draaien.

 

Ons eerste Fiat 500 evenement was de “Fresco 500 rit”

 

Het record werd verbroken met de langste

rijdende rij auto van dezelfde modellen en type.

Met totaal 846 Fiats 30 km lang en 40 minuten gereden.

 

22 april 2000

Op de Concours d’ elegance 

kreeg ik de eerste prijs: de Vanderleetrofee.

Het zwaarst woog de originaliteit van de  Fiat 500L.

  En bovendien blijk geeft van de juiste dosering toepassingen

        uit de zeventige  jaren oorspronkelijke accessoires.

 

Op 9 mei 2002

OLDTIMER AXEL eerste prijs puzzelrit.

 

Accessoires voor de Fiat 500

die ik zelf heb ontworpen en gemaakt.

Roestvtijstaal kofferrek.

 

Roestvrijstaal trekhaak.

 

Roestvrijstaal scharnierverlengers. 

(om de motorklep open de zetten)

 

Roestvrijstaal vlaggenmast.

 

Roestvrijstaal koplamp - petjes.

 

Kunststof windscherm.

 

Roestvrijstaal en aluminium trekstang (triangel).

 

In de winter van 2003 is de Fiat voorzien van een gereviseerde motor 600cc,

en een gesynchroniseerde versnellingsbak.

 

Ook werden de beruchte naden en deukjes bijgewerkt,

en de Fiat gedeelltelijk overgespoten.

 

En het interieur vernieuwd.

 

En staat weer in showroom conditie.

 

 Buitenlandse evenement Garlenda Italië 2010.

Na jaren is de Fiat weer terug in zijn geboorteland.

 

Na een aanvaring door achteruit parkeren tegen een lantaarnpaal

werd de Fiat in 2011 voor de tweede keer onderhanden genomen.

 

Tevens werd de Fiat voorzien van banden met witte bies.

 

 Het totale plaatje.

 

TV reclame Wehkamp 2010.

 

Spookfile opnames voor Blik op de Weg 2010.

 

Spookfile bestaat uit een schokgolf, wij zijn uitgenodigd in beeld te brengen.

 

Buitenlandse evenement

Center Parcs Eifel

Gunderath Duitsland 2012

 

Buitenlandse evenement Zug Zwitserland 2012.

 

Buitenlandse evenement Lungern Zwitserland 2017.

 

Was nu maar naar specsavers gegaan.

 

De beruchte naad is ook gescheurd.

 

Dus in 2018 voor de derde keer werk aan de Fiat 

voorfront uit deuken kit uit de naad halen en in de zinkverf spuiten.

 

Fiat opgehaald het opbouwen kan weer beginnen.

 

Buitenlandse evenement Garlenda Italië 2018.

 

Datum eerste toelating 01-01-1971.

Sinds 1995 in ons bezit en nog steeds een juweeltje.

 

Op 9 juni 2000 kochten we een tweede Fiat 500L. 

Waar van de historie bekend is met een origineel Nederlands kenteken

  40-43-VA bouwjaar 1972.

 

Ook daar is heel wat aan gesleuteld.

 

En opnieuw overgespoten.

 

En voorzien van een nieuw interieur.

 

Ook deze Fiat is voorzien van mijn accessoires.

Roestvrijstaal kofferrek.

Roestvrijstaal koplamp-petjes.

Roestvrijstaal scharnierverlengers

(om de motorklep open te zetten).

Roestvrijstaal trekhaak.

Roestvrijstaal en aluminium trekstang.

En kunststof windscherm.             

 

Foto-shoot van de Fiat 500L voor een auto-materialen zaak

Amsterdam 2006.

 

 Buitenlandse evenement 

Silkeborg Denemarken 2009.

 

Buitenlandse evenement

Bad Bentheim Duitsland 2011

 

In 2013 werd de Fiat voorzien van

nieuwe banden met witte bies.

 

Het totale plaatje.

 

Op 20 april 2013 krijgt ook deze Fiat een prijs.

 

De derde prijs de Vanderleetrofee

in de Concours d elegance.

 

In 2022 in aanraking gekomen met een weg afzettingsbord.

 

Dus de Fiat voor de tweede keer onderhanden genomen.

 

Naar de Autoschade Hersel De Koster.

 

 Weer terug het opbouwen kan beginnen.

 

Kleine schade tijdens het jaarevenement in Vessum 2023.

 

Dus weer naar de Autoschade Hersel De Koster.

 

Weer als nieuw.

 

In 2025 vervangen drukgroep,  frictieplaat, druklager en versnellingsbak 

voor een gereviseerde versnellingsbak.

 

Datum eerste toelating 28-07-1972

Sinds 2000 in ons bezit en nog steeds

een Juweeltje.

 

Op 12 oktober 2004 kwam nummer drie

Fiat 500L DM-14-71 bouwjaar 1968.

 

Nu twee Fiatjes in topconditie staan en daar niet veel meer aangesleuteld hoeft te worden, maar nog steeds met het virus besmet, begin ik aan nummer drie. 

 

De Fiat wordt met de ambulanse opgehaald

want de motor loopt niet.

 

De Fiat is wel aan een opknapbeurt toe.

Het plamuren en scheuren begint weer. 

 

Ook wordt er weer gesleuteld.

De steekassen worden vervangen en de motor gerepareerd.

Hij maakt weer het bekende Fiat geluid.

 

Gespoten en aangekleed 

met windscherm en koplamp-petjes,

en natuurlijk ook een Kofferrek.

 

Groepsfoto !!

DM 14-71 verkocht in 2006.

 

Nog steeds met het virus besmet komt op

31 mei 2005 nummer 4.

Een Fiat 500D DR-11-69 bouwjaar 1964.

 

Bij de eerste grote rit beginnen de problemen al.

Ik Krijg de Fiat niet meer aan de praat,

   en ook het olie lampje begint te branden

 

Dus de kleppen stellen en de motor loopt weer.

 

Maar de oliedruk blijft een probleem.

Dus komt de motor voor een grondig inspectie op de werkbank te liggen.

 

De oorzaak van de oliedruk is het los zitten van het plaatje in de krukas.

 

Nu de motor er uit is wordt de motorruimte grondig schoon gemaakt en gespoten.

 

Op de versnellingsbak is een verstevigingsbeugel aangebracht voor de startmotor.

 

Daarnaar wordt de Fiat van binnen gespoten

 

Bij de motorklep en kofferklep worden de deukjes verwijderd

en door de spuiter gespoten.

 

Dan wordt de Fiat weer opgebouwd.

 Na 5 jaar weer A.P.K.

En gaat de Fiat als een speer.

 

Om de Fiat nog mooie te maken

kijgt de Fiat Bumpersteunen,

 A.N.W.B. embleem,

banden met  witte bies,

en een kunststof windscherm.

 

En natuurlijk een Kofferrek,

trekhaak en scharnierverlengers.

(om de motorklep open te zetten).

 

En een trekstang (triangel)

 

Het tolale plaatje.

 

Groepsfoto !!

 

Op het 5e lustrum 2005 wordt de Fiat genomineerd

voor de mooiste Fiat 500.

 

In de ”Woerdense Courant”

 

Buitenlands evenement Tour Europa 2007.

 

Op 24 april 2008 krijgt ook deze Fiat ook de eerste prijs,

de Vanderleetrofee in de concours d’elegance.

 

Onze Fiat 500D tussen de  fotomodellen voor de herfstcatalogus van Wehkamp 2008.

 

En zo stonden de foto’s in de herftcatalogus.

 

In de ”Maasroute”

 

De vijf Dochters van Robert ten Brink met de Fiat 500D.

opnames bij Pecorino 07-05-2013.

 

In Flair nummer 23.

 

In de ”La Strada”

 

Fiat 500D met bagage aanhanger.

 

Met de Fiat 500D in

Auto Week Classics 2019.

 

Maart 2021 ongelukje in de garage,portier beschadigd

 

Dus weer na het Auotoschade Herstel

De Koster.

 

Terug van de spuiter.

 

Het opbouwen kan weer beginnen.

 

 Nieuw veerblad en fusee-set gemonteerd 2024.

 

Het veerblad een paar dagen op spanning laten staan,

en daarna laten uitlijnen.

 

Datum eerste toelating 22-04-1964

en nog steeds een juweeldje.

DR-11-69 verkocht in 2025.

 

Op 27 november 2010 komt nummer vijf

Fiat 500R  94-XS-89 bouwjaar 1975.

Ook deze Fiat wordt met de ambulance gehaald.

 

Het hobbyen kan weer beginnen.

 Een mooi project.

In het voorjaar  2011 wordt de klus aangepakt.

 

Deuk in de deur en rotte plekken

voor en achter  enz enz.

 

De rotte plekken worden onderhanden genomen.

Deur uitdeuken, plamuren en schuren.

 

 Achterveren verwijdert en vervangen.

En binnenschermen wielkasten zuiver gemaakt

en in roestwerende bodysafe Wax gespoten.

 

De bodem is nog goed maar de kriksteun is slecht.

 Dus nieuwe kriksteun eronder lassen.

 

Motor eruit om de oliekeerringen te vervangen.

Plaatwerk luchtkoeling spuiten,

Motorruimte zuiver gemaakt en motor terug geplaatst.

 

De behandelde plekken gespoten.

 

Voorzien van mijn accessoires

Koplamp-petjes, windscherm en kofferrek.

 

En trekstang (triangel).

 

Het totale  plaatje.

 

Groepsfoto !!

94-XS-89 verkocht in 2013.

 

Op 15-03-2014 komt nummer 6

Fiat 500R

 47-68-ZA bouwjaar 1973.

 

Het hobby kan weer beginnen.

Hier en daar roestplekken,

en de motor  zit vast door ‘n gebroken klep.

 

Ook ophanging van de startmotor aan de versnellingsbak is gebroken.

 

Dus worden motor en versnellingsbak onderhanden genomen,

en het plaatwerk van de motor gespoten.

 

De motorruimte van vuil en olie verwijderd en gespoten.

 

De wielkasten en de bodem zuiver gemaakt en in roestwerende

bescheming  bodysafe Wax gespoten.

 

Alle roestplekken behandeld en in de zinkverf gespoten.

 

De motor wordt eerst getest in een bok.

 

  Motor en versnellingsbak zijn nu klaar voor het monteren.

 

De motor is weer gemonteerd en loopt als een zonnetje.

 

Alle behandelde plekken zijn wit gespoten.

En ook de benzine tank krijgt een andere kleur wordt wit.

 

Nu de volgende aanpak de Fiat stuurt zwaar en heeft spel op het stuur.

Dus alles  demonteren.

 

Speling stuurhuis verholpen en hulpstuurhuis weer  gangbaar gemaakt.

De stuurkogels gesmeerd en de rubbers vervangen, klaar voor montage.

 

We gaan weer verder met hobbyen.

De Fiat stuurd weer  lekker licht, en het spel op het stuur is weg.

 

Ook wordt de Fiat weer voorzien van een windscherm

en kofferrek met rietenmand.

 

Het interieur is netjes daar hoeft niks aan te gebeuren.

 

Alweer een flinke rit mee gereden zonder problemen.

Maar de versnellingsbak maakt een jankend geluid.

 

Dus de versnellingsbak er weer onderuit.

En wordt vervangen door een gesynchroniseerde versnellingsbak van een Fiat 126.

 

De aandrijfassen moeten worden  vervangen voor aandrijfassen van een Fiat 500.

 

Daarna gaat de Fiat weer als een speer.

 

Groeps foto !!

 

 

Opnamens fotoshoot voor Libelle met de Fiat 500R op het landgoed

 Herman van Veen De Paltz 16-01-2015.

 

In de Libelle.

 

47-68-ZA verkocht in 2017